Egentligen är det exakt samma regler som alltid gällt för att lyckas med mötesbokning. Däremot finns det två fundamentala skillnader som ger oss andra förutsättningar idag jämfört med 10-20 år sedan.
Idag finns det inga ursäkter. Alla CRM med någorlunda självaktning erbjuder sina användare att systematisera mail- och meddelanden på LinkedIn i så kallade sekvenser. Där kan man också kan sätta upp regler. Ifall personen inte har svarat eller klickat på en länk, får de ytterligare meddelanden. Men be aware, bara för att det är så enkelt att sätta upp sekvenser är det inte bara att ösa på. Jag ser skrämmande exempel varje dag.
Regel nummer ett i all mötesbokning är att listan aldrig få ta slut. Allt som stör ens momentum drar ner tempot. Man vill absolut inte behöva stanna upp och prospektera mitt i sitt flow. Jag förespråkar starkt att man även använder mail och LinkedIn i sina förstakontakter, vilket gör att man kan ta betydligt fler kontakter, så listan behöver vara mycket längre än du är van vid.
När du använder ett system för mail- och LinkedIn-sekvenser måste du ha korrekta kontaktuppgifter. Annars kommer det bara studsa, du riskerar att spamklassa din domän och att mottagarna blir irriterade. Se också till att det finns en gemensam nämnare för kontakterna på listan. Till exempel att de är inom en viss bransch eller region. Då kan du utrycka dig mer specifikt och göra dig mer relevant.
Det för mig till fjärde tipset. Keep it simple och försök inte för mycket. I förstakontakten är det viktigaste att lista ut vem som är beslutsfattare. Vem vill man ha mötet med. Börja därför med att fråga det. Det är enkelt för mottagaren att svara på och i den bästa av världar får du ett svar med rätt person på cc tillbaka. Om du skriver en uppsats och försöker övertyga, kommer du med största sannolikhet tappa mottagarens uppmärksamhet innan de ens börjat läsa.
Vad vill du att mottagaren ska göra. Börja och avsluta med den uppmaningen. En tydlig Call To Action helt enkelt. Ju mindre du kräver av mottagaren i förstakontakten, desto större sannolikhet att du får den hjälp du vill ha. I det här fallet handlar det bara om att få en hänvisning till rätt person, varefter du för dialogen vidare med denna.
Att använda mail och meddelanden på LinkedIn ökar antalet möjliga kontakter rejält. Får du hugg är det bara att tacka din lyckliga stjärna, du slapp ödsla tid med en massa meningslösa samtalsförsök för att kanske bara upptäcka att du jagat fel person. Samtidigt, du kommer inte få dialoger med alla och den den svenska B2B-marknaden är oftast för liten för att bara fylla på med fler kontakter. Därför blir telefonen också ett viktigt verktyg i de följande stegen, fördelen är att du kanske vet vem du ska prata med och slipper ha det som förstasamtal.
Återigen, för att vara effektiv vill man stanna i sitt flow. Allt som drar iväg ens uppmärksamhet från det man egentligen ska göra är förödande. Blocka ordentliga pass i kalendern och stäng av alla notiser. När du ska föra dialogerna vidare på mail- eller LinkedIn, då gör du det. Ska du ringa igenom din lista på personer du inte fått tag på, då gör du det. Fokuserar och arbeta med ett system, då kan du hålla högt tempo.
Informa har många års erfarenhet av effektiv mötesbokning och B2B-försäljning. Vi vet vad som krävs för att hålla ett högt tempo utan att kompromissa med kvaliteten. Vår metod bygger på att använda system och automationer för att göra sekvenser på mail och LinkedIn, samtidigt som vi håller en personlig touch. Telefonen är ett viktigt verktyg även för oss, vid rätt tillfälle.
Hör av dig till mig om du vill veta mer!
Gustav Ståhlsten
gustav@informa.se
0708-35 77 66