Tänk att du har millisekunder på dig. Du är en i mängden i en mailkorg som fylls på konstant. Har du verkligen tid att berätta allt du vill? Tror du verkligen att mottagaren, som aldrig hört talas om dig eller ditt företag, ska ta sin tid för att försöka förstå vem du är och vad du vill?
– Nä, fokusera istället på att skapa dialog. Det finns många bättre verktyg och metoder för marknadsföring, använd dina Cold Emails för att skapa dialog och generera leads.
Allt börjar med att du vet vem du mailar. Utgå från din Ideala Kundprofil (ICP), och har du ännu inte definierat den är det dags nu. Vilken bransch är det? Vilken roll har mottagaren i sin organisation? Vilket språk är de vana vid? Det avgör till exempel hur mycket du kan kosta på dig att skriva, vilka ord som du bör, eller inte bör använda. När du ska maila osv.
När vill du då att mailet landar i mottagarens inkorg? Helst ska det ju ligga överst när mottagaren tar sig till att agera på mail. Är det olika tider på dagen beroende på veckodag? Kan söndag kväll vara ett alternativ?
Du kan inte välja scheman i alla Cold email-system, men om möjligheten finns är det väl värt tiden att experimentera.
Skit in – Skit ut. Svårare än så är det egentligen inte. Om mailadresserna är felaktiga och studsar riskerar du svartlistning som spamavsändare. Se till att validera adresserna. Det finns gott om tjänster på nätet som hjälper till med det. Fundera också på hur breda listorna ska vara? Kan du bygga stora, men ändå nischade, listor med kontakter som du vet mycket om? Då blir det mycket enklare att vara relevant och träffsäker i din copy.
Det finns ofta många möjligheter att göra mailen personliga, men gör det med måtta. 'Hej [First Name]' kommer man väldigt långt med. Risken är annars att man överanvänder funktioner och mottagaren känner instinktivt att det inte är skrivet av dig. Lägger du till exempel in 'Bolagsnamn' kanske det dyker upp ett 'AB' på slutet. Hur många skriver så?
Låt texten vara oformaterad i systemet så bestämmer mottagarens mailklient vilket typsnitt det ska vara. Var också noga med att ta bort formateringar när du klipper in text; det hänger ofta med en massa konstigt som gör att mailet sedan ser ihopklippt ut.
Vad är det absolut viktigaste jag vill veta? Som duktig säljare är man van att ställa frågor och lyssna. Gör det även här, men välj frågan med omsorg. Fokusera på det väsentliga. Ställ en kort och enkel fråga som inte bara engagerar mottagaren utan också ger dig den information du behöver. En riktad och relevant fråga ökar chansen att få ett meningsfullt svar.
I tidevarv av digitala möten är mottagarna idag ofta vana vid snabba webbmöten. Lägg gärna med din kalenderlänk, om inte annat i din signatur. Det underlättar för mottagaren att boka möten eller samtal, och det visar att du är öppen för att föra dialogen ett steg längre.
Låt inte antaganden styra. Om ditt system tillåter bör du alltid A/B-testa olika ämnesrader, formuleringar och CTA:er för att se vad som fungerar bäst för din specifika målgrupp. Var öppen för överraskningar och fortsätt testa.
När jag kollar statistiken efteråt brukar jag tänka att ämnesraden avgör öppningsgraden, copyn avgör svarsfrekvensen och relevansen avgör clickrate. I slutändan är det en helhet som ska ge resultat. Ibland är det inte svårare än att Cold Emails inte är bästa vägen framåt, det är också en lärdom.
Vill du ha vår input på din mailkampanj, eller vill du ha hjälp att sätta upp en kampanj från scratch? Vi kan hjälpa dig i alla steg. Från att välja och implementera system, prospektera och samla in kontakter samt bygga upp en mailkampanj med copy och allt.
Boka in dig på en första kostnadsfri workshop, där vi gör ett case av just din utmaning och hittar vägar framåt för din försäljning.